Historia APTEKA Janicki Gallery

12.04.2019 – wielkie otwarcie Galerii Apteka podczas Cracow Art Week/ KRAKERS 2019

09-10.2019 – projekt „Wyspiański. Widziane z okna” współfinansowany przez Urząd Miasta Krakowa

27.09.2019 – wernisaż wystawy „Wschód/Zachód/Nieskończoność”

27.10.2019 – prapremiera „Π-xel” w ramach PatchLab Digital Art Festiwal

30.11.2019-20.01.2020 – wystawa „Wschód/Zachód/Nieskończoność” w Lounge Treasure Gallery przy świątyni Zōjōji w Tokio

03.2020 – zamknięcie galerii Apteka w związku z pandemią koronawirusa

05.2020 – rozpoczęcie projektu „Confrontation-isolation” wraz z akcją #dziękujemy

27.06.2020 „Co, gdzie, kiedy – dystansowanie społeczne – ćwiczenia!” – pierwsza odsłona akcji „Isolation-confrontation” w galerii Apteka

Otwarcie galerii

APTEKA Janicki Gallery przejęła przestrzeń po dawnej, prawdziwej aptece – jakby wbrew gentryfikacji i konsumpcjonizmowi, lecz zarazem zgodnie z tendencjami postmaterialistycznymi. Józefińska 43 – tu kiedyś realizowano recepty, wydawano leki, szukano pocieszenia i nadziei w dyskomforcie fizycznym. Obecnie to miejsce oferuje zupełnie inną formę kuracji, oferując „lek na całe zło” dostępny dla wszystkich na receptach in blanco.

Warto zwrócić uwagę na miejsce położenia galerii – Podgórze, stara dzielnica Krakowa, która jakkolwiek poddawana jest gentryfikacji, to jednak nadal oferuje miejsca lokalne, pierwotne, takie, jakimi je zapamiętano z dawnych czasów.

Otwarcie APTEKA Janicki Gallery miało miejsce w kwietniu 2019 roku podczas organizowanego przez Alka Janickiego cyklu wydarzeń „Horyzont zdarzeń” w ramach festiwalu KRAKERS – Cracow Art Week. Odbył się wówczas zarówno wernisaż, jak i performans audiowizualny zatytułowany „Koncert na dwa mózgi”. Alek Janicki wraz z Franciszkiem Araszkiewiczem przygotowali dla odwiedzających koncert muzyki elektronicznej sterowanej falami mózgowymi EEG. Widzowie słuchali terapeutyzującej muzyki ubranych na biało artystów-lekarzy, przechadzali się pomiędzy sprawiającymi wrażenie sterylności białymi ścianami z powieszonymi na nich receptami in blanco, pozostawiając ślady swoich stóp na białej podłodze. W ten sposób Apteka zaoferowała odwiedzającym wędrówkę pomiędzy ich własnymi śladami a rzeczywistością rozszerzoną w poszukiwaniu własnej recepty na egzystencjalne poruszenia.

Wystawie towarzyszył wernisaż Alka Janickiego w jego autorskiej Galerii i! zatytułowany COME BLACK wraz z premierą performansu „Touch”. Zaś następnego dnia koncert z Apteki wraz z akompaniamentem Formacji HiQ oraz występem gości specjalnych (Jorgos Skolias, Antoni Gralak, Marcin Oleś, zespół Impro KRK) odbył się ponownie, tym razem w HEVRE na Kazimierzu.

Wyspiański. Widziane z okna”

Jesienią 2019 roku Apteka rozpoczęła realizację projektu „Wyspiański. Widziane z okna”

współfinansowanego przez Urząd Miasta Krakowa w ramach konkursu „Wzbogacenie oferty kulturalnej miasta – wydarzenia kulturalne i artystyczne”. Odbyły się wówczas warsztaty dla dzieci i nauczycieli, konkurs, wystawy oraz panel dyskusyjny.

We wrześniu i październiku 2019 roku miał miejsce skierowany do dzieci i młodzieży w wieku 6 do 19 lat konkurs „Wyspiański – widziane z okna”. Autorzy najlepszych prac inspirowanych pastelami Stanisława Wyspiańskiego z cyklu „Widziane z okna” zostali nagrodzeni podczas gali finałowej w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, zaś ich prace stworzyły wystawę w Galerii Apteka.

Wschód/Zachód/Nieskończoność”

27 września tego samego roku Galeria Apteka była gospodarzem wernisażu wystawy „Wschód/Zachód/Nieskończoność”, która stanowiła swoiste podsumowanie wieloletnich kontaktów i inspiracji Alka Janickiego kulturą japońską, jak również jego licznych wystaw na terenie Japonii realizowanych na zaproszenie strony japońskiej oraz wspieranych przez Instytut Adama Mickiewicza, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Instytut Polski w Tokio.

Pretekstem do wystawy „Wschód/Zachód/Nieskończoność – 2019” było również 100-lecie nawiązania stosunków międzynarodowych pomiędzy Polską i Japonią. Ekspozycja składała się z serii fotografii z licznych podróży artysty do Japonii, w głównej mierze ze szlaku Tōkaidō czyli Drogi Wschodniego Morza, którą artysta jako jeden z nielicznych Europejczyków przebył w całości. Ułożone w sposób niechronologiczny fotografie odzwierciedlały sposób działania naszej pamięci, w której wspomnienia opierają się jednoznacznemu zamknięciu w logiczny ciąg zdarzeń. Opowieść stanowiła zbiór refleksji z japońskiej podróży podparty literaturą Italo Calvino („Niewidzialne miasta”) i pismami Rolanda Barthesa. Wystawie towarzyszyły występy formacji HiQ – swoistego projektu performansu audiowizualnego łączącego idee japońskiej poezji haiku, współczesną sztukę wizualną i improwizację intuitywną w muzyce.

Wydarzeniem wpisującym się w japoński nurt w twórczości Janickiego była prezentacja „Π-xel” – interaktywnej, multimedialnej instalacji opartej o technologię AR (Augmented Reality). Stanowiła rozwinięcie projektu prezentowanego na wystawie w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Tōkaidō – droga wschodniego morza, będącej efektem polsko-japońskiej ekspedycji szlakiem miejsc uwiecznionych na drzeworytach przez Hiroshige Ando. Pokaz odbył się w ramach PatchLab Digital Art Festiwal, stanowiąc zarazem prapremierę pokazu planowanego w Tokio.

Wschód/Zachód/Nieskończoność” w świątyni Zōjōji w Tokio

Wystawa „Wschód/Zachód/Nieskończoność” w Galerii Apteka była zapowiedzią wystawy pod tym samym tytułem, która odbyła się w Lounge Treasure Gallery przy świątyni Zōjōji w Tokio pod koniec listopada i związana była z obchodami 100-lecia ustanowienia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią. Ekspozycja składała się z dzieł autorstwa Aleksandra Janickiego w tym: rzeźb, instalacji multimedialnych, malarstwa, grafiki i fotografii a także innowacyjnych interaktywnych prac z dziedziny nowych mediów w tym technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR) i rzeczywistości wirtualnej (VR). Na wystawie pojawiła się również wielowątkowa opowieść o Polsce zarówno poprzez jej tradycję, jak i współczesność w oparciu o dotychczasowe projekty artystyczne Janickiego. Stanowiła w ten sposób okazję dla Japończyków do zaznajomienia się z historią i kulturą polską. Alek Janicki powtórzył również mający premierę w Galerii i! performans „Touch” na tokijskich ulicach, wskazując nie tylko na spotkanie obu kultur poprzez bezpośredni zmysł dotyku, lecz przede wszystkim bliskość wszystkich ludzi niezależnie od ich kultury i narodowej przynależności.

Koronaizolacja

Pandemia koronawirusa wstrzymała działanie galerii, która zamknęła się dla odwiedzających 14 marca 2020 roku. Nie oznaczało to jednak przerwy w działalności Aleksandra Janickiego, który zainicjował akcję społeczno-artystyczną „Isolation-confrontation”, której elementem jest kampania #dziękujęmy.

Isolation-confrontation” i #dziękujemy

Celem projektu „Isolation-confrontation” jest stworzenie kroniki naszych czasów utkanej z mini-narracji dotyczących pandemii i stanu izolacji. Na stronie aptekagallery.com gromadzone są dzieła sztuki zarówno autorstwa twórców międzynarodowych (np. Sōichi Noguchi), jak i krakowskich artystów. Dzieła są prezentowane cyklicznie w Apteka Janicki Gallery oraz stworzą galerię wirtualną. Wernisaż pierwszej odsłony akcji pod nazwą „Co, gdzie, kiedy – dystansowanie społeczne – ćwiczenia!” odbył się 27 czerwca i wystawę można obecnie oglądać w galerii przy ulicy Józefińskiej 43.

Elementem projektu jest rozpoczęta już w kwietniu akcja #dziękujemy, która ma na celu stworzenie poprzez publiczną zbiórkę materiałów fotograficznych i wideo panoramy cichych bohaterów czasu pandemii, często naszych sąsiadów i najbliższych. Dzięki wsparciu i współpracy Teatru Starego i Teatru KTO na ulicach Krakowa pojawił się mobilny ekran z podziękowaniem dla pracowników ochrony zdrowia; każdorazowo wyruszał on spod jednego z krakowskich szpitali. Trajler promujący akcję #dziękujemy ze zdjęciami japońskiego astronauty Shōichi Noguchi, do którego głosu użyczyli znani krakowscy aktorzy, wyświetlany był na fasadzie teatru Bagatela. Akcję wsparli zarówno znani krakowscy artyści i aktorzy – w roli jej ambasadorów, jak i instytucje, w tym między innymi: Teatr im. Juliusza Słowackiego, Narodowy Stary Teatr, Teatr KTO, Teatr Bagatela, Teatr Ludowy, Akademia Sztuk Pięknych, Cracow Art Week/ Krakers, KBF, CSW Wiewiórka czy Fundacja Migawka.

More to come